#gratyzbrazylii Cz.3…

#gratyzbrazylii Cz.3 DKW-Vemag czyli brazylijskie dwusuwy.
Przedsiębiorstwo Vemag zostało założone w 1945 i początkowo zajmowało się składaniem ciężarówek Studebaker i Skania, ale najbardziej wsławiło się produkcją kuzynów Wartburga.
W III Rzeszy, w 1939 roku pojawił się interesujący prototyp dwusuwowego samochodu z aerodynamicznym nadwoziem, zwany DKW F9. Samochody marki DKW w przedwojennej Polsce dorobiły się rozwinięcia skrótu „Dykta, Klej, Woda”, co nie znaczy że nie miały swoich zalet – marka ta często wprowadzała innowacje, takie jak np. napęd na przód – jeszcze przez Citroenem Traction Avant.
Po wojnie DKW F9 została wprowadzono do produkcji zarówno w NRD(IFA F9) i RFN(DKW F89). Wersja enerdowska miała silnik trzycylindrowy, taki jak prototyp, natomiast w RFN początkowo były tylko 2 cylindry, a 3 został dodany w 1954 wraz z zmianą modelu na DKW 3=6(ta nazwa pochodziła stąd, że reklamowano ten model sloganem, mówiącym o tym, że 3 cylindry w silniku dwusuwowym to to samo co 6 cylindrów w czterosuwowym, ze względu na podwójny cykl pracy tłoków.)
Na początku 1957, gdy DKW 3=6 powoli już wychodziło z mody w swojej ojczyźnie, to jego montaż rozpoczęto także w Brazylii – w pierwszym roku powstało nieco ponad 1000 sztuk wersji kombi(picrel) oznaczonej jako DKW-Vemag Vemaguet. Kolejny rok to już 5000 wyprodukowanych samochodów, z znacznym udziałem części krajowych zamiast sprowadzanych z Niemiec, dodanie sedana (DKW Vemag-Belcar) i terenówki(DKW Candango), opartej na zachodnioniemieckim dwusuwowym jeepie DKW Munga(tak, istniało coś takiego i pojazdy te wiele lat służyły w Bundeswehrze).
Początkowo montowano w nich silniki 900 cm3 ale od 1959 produkowano w Brazylii nowy silnik o pojemności 1000cm3. Ogólnie łączna roczna produkcja tych autek nigdy nie przekroczyła 15,5 tysiąca egzemplarzy, ale w tamtych czasach pozwalało to im być jednymi z popularniejszych samochodów na tamtejszych drogach, jeśli nie liczyć absolutnie dominujących VW Garbusów, które już na początku lat 60 opuszczały fabrykę w ilości kilkudziesięciu tysięcy sztuk rocznie.
1963 rok to premiera samochodu unikalnego dla Brazylii, DKW-Vemag Fissore, trzydrzwiowego sedana o nowocześniejszym nadwoziu, zaprojektowanym przez włoskie przedsiębiorstwo Carrozzeria Fissore. Produkcja pojazdu nigdy nie przekroczyła 800 sztuk rocznie i powstało nie więcej niż 3000 egzemplarzy. Wprowadzono wtedy do produkcji także pickupa.
W 1964 roku zrezygnowano z produkcji terenowego DKW Canango, ze względu na niskie zainteresowanie brazylijskiej armii tą konstrukcją(cywile zdążyli kupić ponad 5 tysięcy sztuk). W tym samym roku wszystkie brazylijskie DKW dostały normalnie otwierane drzwi, zamiast „kurołapek”.
W 1964 VW przejął przedsiębiorstwo DKW i niedługo później wskrzesił przedwojenną markę AUDI. W konsekwencji w 1967 przedsiębiorstwo Vemaguet zajęło się produkcją VW Transporterów, kończąc historię brazylijskich dwusuwów, których na tamtejsze drogi trafiło ponad 100 tysięcy sztuk.
#brazylia #samochody #motoryzacja #ciekawostki